Sommerleir 2024 – Næsbycentret Danmark

29 juni, 2024 av Peder Vatn Austad
Gruppeleir2024

I år går 1. ski sin Sommerleiren til Naesbycentret! Hvor det er masse aktiviteter og moro klart for oss! Her er hvordan turen gikk:

Siden blir oppdatert underveis

Dag 1, lørdag 29. Juni

Alle speidere møtte opp ved bensinstasjonen ved Mosseporten med tursekk og en sekk med alt de trengte for en nesten åtte timers busstur. Når tiden nærmet seg, gikk alle bort til busskuret og ventet på bussen, som kom litt forsinket.

På bussen oppførte alle speiderne seg pent og lagde nesten ikke noe bråk. Mot slutten kunne man se at speiderne var lei av å sitte på bussen. Etter åtte timer var alle veldig klare til å gå ut og slapp ut masse energi på utsiden. Det kom biler og hentet de yngste og bagasjen, mens de eldste gikk og kjøpte is og tok toget. Når speiderne til slutt kom frem var det ferdig satt opp leir og alle kunne bare ta seg noe å spise og så å legge seg.

Alle speiderne hadde rukket å legge seg ca 00:30 neste dag.

En leir i mørket

Dag 2, søndag 30. juni

Det var en sen, regnfull morgen da alle speiderne endelig hadde stått opp og spist frokost. Stien til doen ble oversvømmet, så ingen ville gå dit, men det tok ikke lang tid før speiderne gravde drenering og fikk stien tilbake til en brukbar tilstand.

Speiderne fikk også bygd en portal som kunne vise fram hvor flinke og fine vi var, med et norsk flagg vaiende på toppen og LGBTQ+ flagg på begge sider av portalen.

1. ski sin inngangsportal i Næsbycenteret

På kvelden deltok vi på et leirbål som var veldig annerledes enn de vi har hjemme i Norge. I Norge har vi leirbål med masse energi, mens her i Danmark var det mer som et sceneshow med sanger innimellom. Det var en veldig fin opplevelse.

Dag 3, mandag 1. juli

I dag sto solen opp med oss, og speiderne ble vekket litt før åtte og fikk spist frokost. Vi deltok på flaggheisingen og fikk heise vårt eget norske flagg opp ved siden av det større danske flagget.

I dag var det aktivitetsdag hvor alle gruppene skulle lage en egen aktivitet med temaet «cowboy». 1. Ski bygde en katapult som skulle skyte «gullet» over en imaginær elv. Det ble en veldig populær aktivitet som mange av danskene syntes var veldig gøy å prøve.

Speiderne var også så flinke at de ville lære bort en dans til danskene etter den felles middagen! Nok en fin dag med bare minimalt med regn.

Dag 4, tirsdag 2. juli

I dag skulle vi på en eksepsjonell tur utenfor leiren til Stevns Klint. Stevns Klint er et historisk sted hvor man kan se den svarte linjen fra da asteroiden som var med på å utrydde dinosaurene, slo ned.

Dagen startet som vanlig med «morgenmad», men vi pakket matpakker til turen så fort vi var ferdige med å spise. Vi delte gruppen opp i to: en «tog-gruppe» og en «bil-gruppe». Tog-gruppen dro først ut på ferden siden det tok lengst tid. Bil-gruppen dro en time senere.

På Stevns Klint fikk vi se både en fantastisk utsikt og lære litt om fortiden fra gruppens geolog.

Et bilde av Stevns klint med speiderne så langt tilbake at det er GDPR vendlig

Veien tilbake med bil gikk veldig fint, men med tog gikk det ikke like greit. Alle kunne se at toget var rett før å nå stasjonen vår, men det stoppet ikke helt… Da vi kom frem til feil stasjon, var det bare å ta buss tilbake til Næsbycentret, hvor det allerede sto pizza klart til å spises.

Dag 5, onsdag 3. juli

På Næsbycenteret i dag var det aktiviteter klare for oss! Etter at alle hadde heist flagget og spist frokost, kunne vi gå til smia.

I smia kunne man smi akkurat hva man ville! Noen lagde kniver, andre lagde kroker, men alle hadde det gøy.

Ting laget av speiderne på smia

Etter smien spiste vi lunsj og gikk deretter ut i vannet for å padle kajakk, falle og leke i vannet. Til middag var det burgere.

Dag 6, torsdag 4. juli

I dag måtte alle stå opp litt tidligere for å rekke toget til København. Alle speiderne rakk å spise frokost og pakke lunsj før vi skulle heise flagget.

Under flaggheisingen sang vi den norske flaggheisingsangen, og danskene prøvde å henge med, slik vi prøvde å henge med på de danske sangene. Etter at flaggene var heist til topps, kunne vi ta opp noen speidere og gi dem overgang til roveren.

Vi kjørte i et par runder til nærmeste togstasjon og tok toget en time til litt utenfor København. Derfra gikk vi de siste meterne til Experimentarium. Der kunne vi utforske flere morsomme ting som menneskekroppen, tyngdekraft, matte og mye mer. Speiderne rapporterte at det var skikkelig gøy!

Men dagen var enda ikke over, så vi gikk videre til sentrum hvor vi kunne se på de fine bygningene, besøke noen butikker og spise burger!

Max Burger

Tilbake på leiren deltok noen av speiderne på Scouts’ Own, hvor man skulle tenke på hva man var takknemlig for. Det var noe helt nytt for alle de speiderne som orket å bli med, og det var veldig koselig.

Dag 7, fredag 5. juli

Som at en leir har en første dag så har den også en siste dag. Og den siste dagen på Næsbycenteret skulle vi ha det gøy. Etter morgenrutinen med flaggheis og frokost så var vi klare til å dra ut på første aktivitet.

den første aktiviteten het så mye som ull. Der kunne speiderne lage små ullfugurer av hva som helst de ønsket. De fleste av speiderne lagde noen små sopper m en de lagde også tottero og svampebob. Det var mye gøy man kunne ha med en nål og litt ull.

etter lunchen så kunne speideren gå videre til pil og bue. Speiderne startet litt dårlig men forberedt seg fort og noen fikk til og med en pil midt i blinken.

til middag var det kebab og planlegging av rivning. Speiderne måtte pakke slik at de kunne sende en sekk med i tilhengeren og en til å ha med på bussen imorgen. Når de var klare så kunne de bli med få riving av portalen. Etter ikke så lang tid kunne vi gå videre til leirbål og se på forestillingene center staben hadde satt opp og synge med på danske sanger.

Etter leirbålet så smøret alle matpakker for frokost imorgen og pakket ned de siste stjerneteltende og pakket in fellesutstyr i tilhengeren.

1 ski sit leirsted på Næsbycenteret litt pakket ned

Dag 8, lørdag 6. juli

Klokken 04:40 måtte alle opp, men ingen av speiderne klagde. Når alle speiderne hadde ferdigpakket sekkene sine, lastet vi dem inn i tilhengeren og sendte dem med bil til stasjonen i grupper. Etter en 20 minutters ventetid kunne vi gå på toget, som tok oss til København på en time, hvor vi deretter gikk videre til bussen.

Denne gangen var bussturen delt opp i to deler, med første del frem til Göteborg hvor vi spiste lunsj på McDonald’s og tok en titt rundt i byen før turen gikk videre til Mosseporten.